Kolekcja militariów Działu Sztuki Dawnej obejmuje ponad 800 eksponatów z okresu od XIII wieku aż po lata 50. XX wieku. W tym niezwykle różnorodnym zbiorze obok wytworów rzemieślników europejskich, głównie z obszarów Niemiec i Francji, znajdują się też pojedyncze zabytki z rejonów Turcji, Japonii oraz Stanów Zjednoczonych. więcej

Zbiory rycin, rysunków i exlibrisów zgromadzone w Gabinecie Grafiki Działu Sztuki Dawnej liczą około 8 tysięcy eksponatów z czasu od XVI wieku do 1945 roku. Większość stanowią dzieła luźne, ale są też albumy rycin, artystyczne publikacje ilustrowane i szkicowniki. Wykonali je artyści europejscy, przede wszystkim pochodzący z krajów niemieckojęzycznych, następnie z Francji, Niderlandów, Włoch i Anglii. Są też pojedyncze dzieła twórców z innych krajów, m.in. pejzaż marynistyczny Iwana Ajwazowskiego, oraz kilkanaście prac artystów dalekowschodnich. więcej

Historia zbiorów malarstwa i rzeźby nowożytnej Muzeum Narodowego w Szczecinie sięga XIX wieku i związana jest z działalnością Towarzystwa Historii i Starożytności Pomorza (Gesellschaft für Pommersche Geschichte und Altertumskunde), a także powstałych przed drugą wojną pierwszych muzeów szczecińskich. Kolekcje te składają się głównie z dzieł odnoszących się do najważniejszych etapów z dziejów Pomorza Zachodniego, począwszy od XVI wieku, epoki rozkwitu sztuki dworskiej w Księstwie Pomorskim, poprzez niespokojny okres rządów szwedzkich i brandenburskich po podziale Księstwa w 1648 roku, aż do XVIII wieku i zależności artystycznej Pomorza od Królestwa Prus, do którego zostało przyłączone. więcej

W 1946 roku w strukturze organizacyjnej Instytutu Bałtyckiego w Szczecinie powołano Muzeum Morskie. W 1950 zostało ono oddziałem późniejszego Muzeum Narodowego. Przejęło część zbiorów Muzeum Miejskiego (Stadtmuseum) i Pomorskiego Muzeum Krajowego (Pommersches Landesmuseum). W ramach nowej jednostki utworzono modelarnię, gabinet przyrodniczy i etnograficzny. Ważną część zbiorów stanowiły eksponaty z pierwszego polskiego muzeum morskiego założonego w 1934 roku przez Stanisława Ledóchowskiego. Przejęto kilka modeli jednostek pływających, matryce drukarskie, szklane negatywy, archiwalia, wydawnictwa. Zbiory Technika okrętowa W Muzeum znajduje się kilkadziesiąt elementów z wyposażenia s.s. Kapitan K. Maciejewicz, przede wszystkim żuraw bomowy, eksponowany niegdyś jako pomnik w śródmieściu Szczecina, windy parowe, agregaty prądotwórcze, maszyny parowe, urządzenia sterowe, drobne wyposażenie z różnych jednostek, a także kompletne wyposażenie mostka kapitańskiego parowca s.s. Poznań. Jednostki pływające W zbiorach znajdują się dwie jednostki pływające: kuter rybacki Swi 38 (typ KU 131), zbudowany w 1950 roku w Ustce, i szalupa ratunkowa z s.s. Poznań. Urządzenia portowe Najważniejszymi eksponatami są trzy żurawie bramowe pochodzące z lat 20. ubiegłego wieku, eksponowane przy Nabrzeżu Starówka, stanowiące atrakcję turystyczną Szczecina. Modele jednostek pływających W zbiorach znajduje się kilkaset modeli jednostek pływających zbudowanych w różnej skali i różnym czasie, od XIX wieku do lat współczesnych. Najważniejsze miejsce zajmują modele z muzeum Stanisława Ledóchowskiego, w tym model statku pasażerskiego s.s. Polonia. Do bardzo rzadkich należy pochodzący z początku XX wieku tzw. model połówkowy jachtu Kaiser Wilhelm, jedna z niewielu pozostałości po szczecińskich zakładach Vulcan.Ważne dla tożsamości mieszkańców regionu są modele jednostek wyprodukowanych w stoczniach Szczecina (stoczni im. Adolfa Warskiego, stoczni Nowa sp. z o.o., Morskiej Stoczni Jachtowej im. Leonida Teligi). Inne modele Unikatowym obiektem jest pochodzący z początku XX wieku, wykonany w skali 1:2 z drewna świerkowego „działający” model okrętowej maszyny parowej. Służył celom dydaktycznym. Urządzenia nawigacyjne W zbiorach znajdują pochodzące z XVIII wieku oktanty oraz sekstanty różnej produkcji, od dziewiętnastowiecznych po współczesne, zbiór kompasów (magnetycznych, żyrokompasów, słonecznych i astrokompasów), chronometrów, namierników, radarów i map nawigacyjnych. Zbiory techniczne Najcenniejsza w zbiorach technicznych jest kolekcja radioodbiorników lampowych z pierwszej połowy XX wieku. Kilka z nich pochodzi z najsłynniejszej polskiej fabryki okresu międzywojennego Elektrit w Wilnie. Wśród obiektów znajdują się ponadto aparaty fotograficzne, przyrządy pomiarowe, odbiorniki telewizyjne itp. Winda kotwiczna ze statku s/s Kapitan K. Maciejewicz Autor: Brak danych Model karaki Piotr XVw. Autor: Brak danych Model okrętu liniowego z XVIIw. Autor: Brak danych Model parowca s.s. Malbork XXw. Autor: Brak danych Model okrętu szpitalnego typu B-320-Ob, zbudowany dla ZSRR, XXw. Autor: Brak danych Model holownika zaopatrzeniowego platform wiertniczych typu B-90 Granit XXw. Autor: Brak danych Żuraw bramowy z portu szczecińskiego XXw. Autor: Brak danych Przyrząd nawigacyjny sekstant produkcji angielskiej firmy Spencer & Barret XIXw. Autor: Brak danych Przyrząd nawigacyjny – oktant XVIIw. Autor: Brak danych Przyrząd nawigacyjny protraktor XXw. Autor: Brak danych Przyrząd nawigacyjny astrolabium arabskie. Autor: Brak danych Biuletyn informacyjny Muzeum Morskiego S. Ledóchowskiego XXw. Autor: Brak danych

Początki zbiorów pozaeuropejskich Muzeum Narodowego w Szczecinie sięgają okresu tuż po wojnie, kiedy udało się zabezpieczyć niecałe tysiąc sztuk obiektów etnograficznych pochodzących z krajów pozaeuropejskich, pozostałych po zbiorach dwóch przedwojennych muzeów szczecińskich. Były to przede wszystkim eksponaty pozyskane na terenach dawnych niemieckich kolonii w Afryce i na wyspach Pacyfiku. Większość z nich (718 sztuk) trafiła w 1951 roku do Muzeum Kultur i Sztuki Ludowej w Młocinach koło Warszawy (dzisiejsze Państwowe Muzeum Etnograficzne). W Szczecinie zostały pojedyncze okazy, które znalazły się pod opieką Działu Morskiego ówczesnego Muzeum Pomorza Zachodniego. więcej

Zbiory afrykańskie Działu Kultur Pozaeuropejskich Muzeum Narodowego w Szczecinie należą do jednych z większych w Polsce. Liczą około 8 tysięcy obiektów etnograficznych oraz 25 tysięcy zabytków archeologicznych. więcej

Kolekcja azjatycka liczy około 500 sztuk. Część z nich to pozostałość po przedwojennych zbiorach niemieckich. To grupy tej należą m.in. posągi drewniane naturalnej wielkości z zachowanymi śladami złoceń i polichromii. Figury te pochodzą z Chin i datowane są na XVII i XVIII wiek. Wśród nich warto wymienić posągi przedstawiające Buddę Wajroczanę i Amogasiddhi, Bodhisattwę Guanyin czy posag Jin Tongzi w pozie adoracji, we wnętrzu którego odnaleziono liczne wota opatrzone inskrypcjami. Ze zbiorów poniemieckich do naszych czasów przetrwały również fragmenty zbroi samurajskich, figury kamienne i gliniane z dynastii Tang (Chiny) oraz kronika batacka z Sumatry. więcej

Amerykańskie zbiory Muzeum Narodowego w Szczecinie liczą obecnie ponad 1,5 tysiąca sztuk. Pozyskiwane są przede wszystkim dzięki wyprawom naukowym oraz osobom indywidualnym. Nieliczne pochodzą z przedwojennych muzeów Szczecina. Gromadzenie zabytków z Ameryki Południowej zapoczątkowała współpraca muzeum z Polską Wyprawą Naukową w Andy, zorganizowaną w 1978 roku m.in. przez Komisję Archeologiczną i Amerykanistyczną Polskiej Akademii Nauk. Dzięki niej zbiory muzeum powiększyły się o ponad 200 różnorodnych przedmiotów ukazujących kulturę Indian Quechua, głównie z rejonu Huacho Sin Pescado w dep. Lima (Peru). Były to m.in. narzędzia rolnicze (w tym narzędzia zespołowe, takie jak calza i taclla), naczynia glinianie, naczynia z tykwy, instrumenty muzyczne, odzież, koce wełniane, biżuteria, szopki bożonarodzeniowe retablo oraz krzyże pasyjne caminante, a także łódź cabalito z trzciny tottora z Trujillo. więcej

Zbiory oceaniczne Muzeum Narodowego w Szczecinie liczą około 1 tysiąca sztuk. Obejmują przede wszystkim obiekty z Papui-Nowej Gwinei, a także niewielką kolekcję australijską. Większość z nich pozyskano dzięki współpracy z naukowcami. Innymi źródłami były kolekcje osób prywatnych i antykwariaty, jak również dary od uczestników wypraw żeglarskich. Muzeum posiada ponadto 57 eksponatów z przedwojennych muzeów szczecińskich, m.in.: kłodowy bęben szczelinowy z Wysp Admiralicji oraz pochodzące z tego samego terenu włócznie z ostrzem z obsydianu. Większość tych obiektów wiąże się z osobą Georga Buschana, szczecińskiego lekarza i zapalonego miłośnika egzotyki. więcej

Podobnie jak w wypadku szczecińskiej kolekcji sztuki dawnej, także historia instytucjonalnego gromadzenia arcydzieł czasów nowoczesnych sięga korzeniami powstania w 1834 roku Pomorskiego Towarzystwa Artystycznego (Kunstverein für Pommern). Jego zbiory, a także kolekcje dzieł sztuki współczesnej gromadzone w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku przez bogate rodziny mieszczańskie stały się zaczynem Muzeum Miejskiego, które w 1913 roku otrzymało imponującą siedzibę przy dawnym Tarasie Hakena (Hakenterrasse, dziś Wały Chrobrego). Od trzech lat kierował nim monachijski archeolog klasyczny, interpretator twórczości Adolfa Hildebrandta i Hansa von Marées’go oraz znawca historii sztuk stosowanych doktor Walter Riezler. To właśnie jego smakowi, znakomitej orientacji na współczesnej scenie artystycznej, a także uporowi, konsekwencji i zdolnościom dyplomatycznym Szczecin zawdzięczał stworzenie atrakcyjnej – jak wówczas mawiano – galerii żyjących (Galerie der Lebenden). więcej