Spotkanie z Innym - konferencja dla nauczycieli, studentów oraz osób pracujących z dziećmi i młodzieżą

Tegoroczna konferencja poświęcona będzie przyczynom dyskryminacji osób z innych obszarów geograficznych i kulturowych oraz zjawiskom leżącym u podłoża nierówności pomiędzy krajami globalnej Północy i Południa, na przykład kryzysowi klimatycznemu.

 

Innym, ważnym aspektem konferencji będzie zwrócenie uwagi na brak empatii wśród uczniów, przyczyniający się do coraz częstszych przejawów rasizmu, nietolerancji etniczno-narodowej, homofobii oraz ksenofobii w szkole. Otwartość na dialog, próba zrozumienia drugiego człowieka przez pryzmat jego poglądów i wartości jest bardzo potrzebna nie tylko w codziennym życiu, ale również w rozwiązywaniu problemów globalnych, które są tak istotne we współczesnym świecie. Dlatego na konferencji szczególną uwagę zwrócimy na zastosowanie psychologii pozytywnej w edukacji antydyskryminacyjnej oraz uświadomienie, z jakimi trudnościami zmagają się obcokrajowcy mieszkający i pracujący w Polsce.

Podejmiemy również tematy związane z kryzysem klimatycznym, szczególnie, że potrzeba rzetelnego informowania o skutkach zmian klimatu wypływa od samej młodzieży działającej w Młodzieżowych Strajkach Klimatycznych na całym świecie, również w Szczecinie i naszym regionie. Z zaproszonymi gośćmi będziemy rozmawiać o tym, jak może wyglądać świat za 10 lat, jak odnaleźć się w tak szybko zmieniającej się rzeczywistości oraz dlaczego aktywizm i współpraca z ludźmi dzielącymi podobne wartości może dać nam nadzieję i sprawić, że będziemy szczęśliwsi.

 

PROGRAM KONFERENCJI

OSTATKI DZWONEK NA ZMIANY!

 

23 listopada 2019, sobota

Muzeum Narodowe w Szczecinie - Muzeum Tradycji Regionalnych, ul. Staromłyńska 27

10.00-10.15

Powitanie gości

Krystyna Milewska, dr. Dariusz Kacprzak, Muzeum Narodowe w Szczecinie

10.15-11.30

Spotkanie z Innym, czyli z kim?

Dorota Kościukiewicz-Markowska (StopStres, Szczęście podaj dalej)

11.30-12.30

Uchodźcy i imigranci w polskich statystykach. Jak weryfikować informacje przedstawiane w mediach?

Paweł Cywiński (PostTurysta)

12.30-12.50

Przerwa kawowa

12.50-14.00

Jak efektywnie motywować wykorzystując zasoby kulturowe ucznia

Agata Sosnowska (Языковая школа/ Polish for Foreigners School/ Warszawskie Centrum Rozwoju)

14.00-14.30

Przerwa obiadowa

14.30-15.30

Plus za aktywizm! Warto wspierać uczniów działających społecznie

Aleksandra Antonowicz-Cyglicka (Fundacja Artykuł 25)

15.30-16.30

Dlaczego w epoce człowieka technologie nas nie uratują -  głos o kryzysie klimatycznym

Robert Cyglicki (Greenpeace)

17.00-18.30

Projekcja filmu Jeszcze dzień życia*, opartego na książce Ryszarda Kapuścińskiego pod tym samym tytułem reż. Damian Nenow, Raúl de la Fuente

*projekcja filmu odbędzie się Muzeum Narodowym w Szczecinie - Centrum Dialogu Przełomy, Plac Solidarności 1

 

24.11.2019. Niedziela

Muzeum Narodowe w Szczecinie - Muzeum Tradycji Regionalnych, ul. Staromłyńska 27

 

10.00-12.00

Zastosowanie psychologii pozytywnej w edukacji antydyskryminacyjnej - warsztaty

Dorota Kościukiewicz-Markowska

12.00-12.20

Przerwa kawowa

12.20-14.20

Podzielony świat, czyli jak mówić o przyczynach i skutkach nierówności globalnych - warsztaty

Marta Gontarska (Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej)

14.20-15.00

Kawa i podsumowanie konferencji

 

Udział w konferencji jest bezpłatny

Obowiązują wcześniejsze zapisy: Dorota Obalek-Bylak, tel. 797 400 438, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

PRELEGENCI

Dorota Kościukiewicz-Markowska – terapeutka psychologii pozytywnej, certyfikowana trenerka terapii egzystencjalnej, nauczycielka programu HIP profesora Zimbardo, nauczycielka uważności (mindfulness) oraz autorskiego programu „Zrozum swój rozum”, założycielka projektu StopStres i Szczęście podaj dalej. Jest nauczycielem uważności, którą łączy z elementami psychologii pozytywnej, terapią egzystencjalną, odkrywaniem sensu życia oraz świadomym rozwiązywaniem konfliktów. Absolwentka studiów podyplomowych z Psychologii Pozytywnej na Uniwersytecie SWPS oraz Neurokognitywistyki na Pomorskim Uniwersytecie Medycznym. Certyfikowany nauczyciel Heroic Imagination Project – programu „Rozumienie ludzkiej natury” profesora Zimbardo. Certyfikowany trener terapii egzystencjalnej z akredytacją Instytutu Viktora Frankla w Wiedniu. Ukończyła certyfikowane warsztaty z „Zarządzania konfliktem” przeprowadzone przez Macieja Milczanowskiego, eksperta d/s bezpieczeństwa narodowego i terroryzmu. 

Marta Gontarska - edukatorka, rzeczniczka i trenerka edukacji globalnej. Jest autorką raportów i analiz z zakresu współpracy rozwojowej oraz edukacji globalnej, a także wielu materiałów edukacyjnych, w tym współredaktorką monografii naukowej „Edukacja globalna. Polskie konteksty i inspiracje” (Wydawnictwo Naukowe DSW) oraz redaktorką czwartej edycji poradnika „Jak mówić o większości świata? Jak rzetelnie informować o krajach globalnego Południa?". W pracy trenerskiej i edukacyjnej wykorzystuje głównie dwie metody pracy: dociekania filozoficzne na rzecz globalnego obywatelstwa oraz otwarte przestrzenie dla dialogu i dociekań. Posiada certyfikat brytyjskiej organizacji SAPERE z metody dociekań filozoficznych dla dzieci i młodzieży (ang. philosophy for/with children). Współpracuje również z wieloma organizacjami w kraju i zagranicą, m.in. Towarzystwem Edukacji Antydyskryminacyjnej, Instytutem Globalnej Odpowiedzialności czy Grupą Zagranica. Jest również doktorantką Wydziału Nauk Pedagogicznych Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu.

Robert Cyglicki – socjolog, dyrektor programowy Greenpeace na Europę Środkową i Wschodnią, od zawsze aktywista. Współtworzył kampanie ekologiczne I LOVE PUSZCZA oraz DOLINA ROSPUDY, które zakończyły się sukcesem i wzmocniły zaufanie do sektora pozarządowego. Przez 10 lat był dyrektorem Greenpeace Polska, wcześniej działał zarówno w lokalnych jak i międzynarodowych organizacjach ekologicznych. W ramach Climate Hub zorganizowanego przy okazji ostatniego Szczytu Klimatycznego w Katowicach, współpracował z Gretą Thunberg, która pociągnęła za sobą miliony młodych ludzi zatroskanych o swoją przyszłość w obliczu kryzysu klimatycznego. Specjalizuje się w tematyce ochrony środowiska i teoriach zmian społecznych.

Agata Sosnowska – od 2013 roku wraz z mężem prowadzi rodzinną szkołę języka polskiego dla cudzoziemców. Jej uczniowie pochodzą z całego świata, od kilku lat najczęściej z Ukrainy. Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie i trenerka aktywizująca społeczność lokalną do integracji międzykulturowej.

Paweł Cywiński –  orientalista, kulturoznawca i podróżnik. Absolwent Studiów o Krajach Rozwijających się na Wydziale Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego i Stosunków Międzykulturowych Azji i Afryki na Wydziale Orientalistycznym UW. Obecnie pisze doktorat na Wydziale Geografii i Studiów Regionalnych UW. Stypendysta CEEPUS na Uniwersytecie Sarajewskim w Bośni i Hercegowinie oraz programu Dharmasiswa na Uniwersytecie Srivijaya w Indonezji. Jest publicystą oraz redaktorem działu "Poza Europą" w Magazynie Kontakt. Jego zainteresowania ogniskują się wokół ideologii turystyki, neokolonializmu turystycznego, świata arabskiego, islamu, tematyki postkolonialnej oraz problematyki państw nieuznanych i upadłych. Współtwórca projektu Post-Turysta.pl

Ola Antonowicz-Cyglicka - filozofka po studiach podyplomowych SWPS na kierunku Global Development and Policy Management. Jedna z założycielek Fundacji Artykuł 25 i współtwórczyni programu Spotkanie z Innym, który działa już 5 lat. Researcherka w CEE Bankwatch Network i Polskiej Zielonej Sieci, zajmująca się łamaniem praw człowieka przez projekty finansowane przez międzynarodowe banki rozwoju w krajach kontynentu afrykańskiego. Projekty, które współprowadzi z partnerami afrykańskimi, skupiają się na wzmacnianiu udziału społecznego w sprawach ważnych dla ludzi i środowiska. W latach 2009-2017 pracowała w Zarządzie Grupy Zagranica, polskiej sieci organizacji zajmujących się edukacją globalną, pomocą humanitarną i rozwojową.

 

Projekt jest realizowany przez Fundację Artykuł 25 i Dział Edukacji Muzeum Narodowego w Szczecinie w ramach 5. edycji projektu „Spotkanie z Innym” promującego szacunek i solidarność względem innych kultur.

 

Projekt jest współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP