Środa z historią Szczecina: Statki, statki, czyli rzecz o produkcji Stoczni Szczecińskiej w latach 1945–1972
Muzeum Narodowe w Szczecinie — Muzeum Historii Szczecina
Księcia Mściwoja II 8 | Księcia Mściwoja II 8

Zapraszamy w środę, 16 stycznia 2019 roku o godzinie 17.00 do Muzeum Narodowego w Szczecinie – Muzeum Historii Szczecina w Ratuszu Staromiejskim przy ulicy Księcia Mściwoja II 8 na prelekcję dr Agnieszki Zaremby (Książnica Pomorska), zatytułowaną „Statki, statki, czyli rzecz o produkcji Stoczni Szczecińskiej w latach 1945–1972”, która zostanie wygłoszona w ramach cyklu „Środy z historią Szczecina”.

Czynnikiem służącym rozbudowie polskiej floty handlowej po II wojnie światowej była między innymi Stocznia Szczecińska, produkująca jednostki nie tylko na potrzeby polskich armatorów. Rozwój szczecińskiego przemysłu okrętowego po 1960 roku następował przy dynamicznym wzroście produkcji światowego okrętownictwa. Otwarcie Zakładów Przemysłu Metalowego H. Cegielski w Poznaniu, produkujących okrętowe silniki wysokoprężne, umożliwiło w szerszym zakresie przejście polskich stoczni, w tym i szczecińskiej, na produkcję motorowców.


W pierwszym okresie produkcja Stoczni Szczecińskiej skupiona była na jednostkach o napędzie parowym, dość nieskomplikowanych pod względem technicznym.
Realizacja zamówień do krajów Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (od 1949 roku), a głównie do ZSRR, oparta była na zakupie części wyposażeń statków w krajach zachodnich, co wymagało rozliczeń w dewizach.


Pod koniec lat sześćdziesiątych istniał sprawny aparat handlowy w postaci Centrali Handlu Zagranicznego „Centromor”. Odzwierciedleniem nowych możliwości stały się traktaty handlowe nie tylko z krajami bloku RWPG, ale i zachodnimi (jak Norwegia) czy pozaeuropejskich (jak Meksyk), także w latach 70. XX wieku.
Te i inne zagadnienia związane z produkcją w Stoczni Szczecińskiej w latach 1945–1972 zostaną szerzej omówione na najbliższym wykładzie.

Wstęp wolny.