1. Decyzja o przyjęciu lub odrzuceniu tekstu
Decyzję o publikacji artykułu podejmuje kolegium redakcyjne we współpracy z redaktorem prowadzącym. Decyzja o przyjęciu opierają się na opinii dwóch recenzentów, wyłonionych zgodnie z kompetencjami, wykonujących pracę zgodnie z zasadą podwójnej anonimowości. Ostateczna decyzja podejmowana jest jednak w gronie redaktorów i spersonalizowana.
2. Zasada poufności
Członków redakcji obowiązuje zasada poufności – zarówno same artykuły przed publikacją, jak i recenzje, przebieg prac nad tekstami oraz korespondencja w ich sprawie nie mogą być ujawniane osobom trzecim lub wykorzystywane w innych procedurach, np. awansowych.
3. Fair play
Redakcja kieruje się zasadą fair play, co oznacza niekorzystanie z badań autorów przed ich ogłoszeniem, a także z wiedzy powziętej w przebiegu pracy redakcyjnej bez wskazania źródła lub w konflikcie z interesem współpracujących badaczy.
Zakres obowiązków i uprawnień recenzentów
Recenzenci sporządzają opinię na zestandaryzowanym formularzu, zawierającym również rubrykę „inne uwagi”. Recenzja stanowi podstawę decyzji o przyjęciu do druku, dlatego powinna być jednoznaczna oraz pomagać w ewentualnej dalszej pracy nad tekstem.
1. Zapobieganie plagiatom
Istotnym zadaniem recenzentów jest sprawdzenie pracy pod kątem jej oryginalności. W razie podejrzenia o plagiat, recenzenci powinni o tym fakcie powiadomić niezwłocznie redakcję.
2. Zasada terminowości
Redakcja oczekuje na recenzję w uzgodnionym terminie i formie.
3. Zasada poufności
Recenzje są poufne oraz anonimowe w formule double blind peer review. Recenzenci nie rozpowszechniają artykułów przed publikacją, nie wykorzystują wniosków, a także nie upubliczniają w żadnym momencie swoich opinii w obiegu innym niż zakreślony przez zasady współpracy.
4. Przeciwdziałanie konfliktom interesów u recenzentów
W przypadku wystąpienia konfliktu interesów – np. równoległości prowadzonych prac, zbieżności lub wykluczania się wniosków − recenzenci mają obowiązek niezwłocznie poinformować o tym redakcję.
Zasady obowiązujące autorów
Autorzy są zobligowani do przedstawiania do rzetelnego, udokumentowanego i zgodnego ze stanem faktycznym opisu podmiotów zaangażowanych w powstanie artykułu. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie zjawiskom ghost writing i guest authorship.
1. Oryginalność pracy
Autorzy przedstawiają do publikacji artykuły niepublikowane wcześniej w całości oraz gwarantują, że nie złożyli tekstu w innym wydawnictwie.
2. Odpowiedzialność autora wobec ewentualnych roszczeń innych osób w świetle praw autorskich
Autorzy proszeni są o złożenie oświadczenia dotyczącego oryginalności tekstu (zapobieganie autoplagiatom, plagiatom, ukrytemu współautorstwu).
3. Współautorstwo
W przypadku, gdy artykuł jest wieloautorski, jego Autorzy są zobowiązani do określenie wkładu pracy poszczególnych osób.
4. Jawność źródeł finansowania badań
Autorzy powinni ujawnić źródło finansowania swoich badań, np. grant badawczy, stypendium naukowe. Informacje dotyczące tych kwestii powinny znajdować się w pierwszym przypisie tekstu.
5. Rzetelność badawcza
Autorzy załączają kompletną bibliografię prac, z których korzystali.
6. Kontakt z redakcją
Autorzy pracują nad tekstem zgodnie z terminarzem i opiniami merytorycznymi przedłożonymi przed redakcję, dotrzymując w przebiegu tej pracy standardów etycznych.