Jacques Lizène "Wizjoner (niemal) nigdy nie był postrzegany jako taki w swoich czasach!"

Muzeum Narodowe w Szczecinie zaprasza na monograficzną wystawę Jacques’a Lizène’a – jednego z najciekawszych belgijskich artystów współczesnych. Lizène, urodzony w 1946 roku w Ougrée, 

od wielu lat jest twórczo związany ze sceną artystyczną belgijskiego Liége. Konstytutywne znaczenie dla praktyki artystycznej Lizène’a ma nie tyle forma, jaką się posługuje (kreatywnie wykorzystuje różne środki wyrazu), ile postawa artystyczna, która ściśle łączy sztukę z życiem. Twórca konsekwentnie stawia pytania o rolę artysty, sens uprawiania sztuki, status dzieła sztuki i świata sztuki, czyniąc to we właściwy sobie – ironiczny i błyskotliwy – sposób.

Lizène sięga po różnorodne artystyczne media – rysuje, maluje, tworzy instalacje, obiekty, uprawia performans. Jest także pionierem belgijskiego wideo-artu. Formalną różnorodność łączy z konsekwentną metodą tworzenia sztuki opartą na upodobaniu do kolażu, do tworzenia obrazów-hybryd i samodzielnie konstruowanych obiektów powstających na bazie zwykłych przedmiotów.

Lizène stawia siebie w roli obserwatora i krytyka własnej twórczości. Nazywając siebie Małym Mistrzem z Liège i nadając swoim dzieło tytuły takie jak: Sztuka miernaRzeźba bez wartości czy Rysunki liche i byle jakie, wprawia publiczność w zakłopotanie, podważając jej oczekiwania wobec sztuki.

Lejtmotywem wystawy w Muzeum Narodowym w Szczecinie będzie remake instalacji Lizène’a z 1980 roku pod tytułem Rzeźba bez wartości, instalacja na dwa szkielety, monitor i fortepian, Muzyka wspak, 1979 i Muzyka podwójnie wspak, 1996.

Kurator wystawy Jean-Michel Botquin pisze o niej: Cóż za danse macabre akompaniuje temu szkieletowi, który przykucnął sobie na klapie fortepianu i wyciąga swe nadgarstki, śródręcza i paliczki ku klawiaturze o klawiszach wysuszonych na kość? Szkielet, niczym eksponat dla studentów medycyny, gra muzykę wspak, a nawet podwójnie wspak, dokładnie tak, jak polecił artysta. Osłupiały, wytrzeszcza oczy, a jego śmiech zapisany jest w dymku. Słychać tak śmiech Małego Mistrza z Liège, śmiech, który Jacques Lizène nazwie chichotem. […] Wykonując kilka tanecznych pas ze szkieletem, Jacques Lizène nawiązuje do długiej tradycji danse macabre. «Tańczcie! I cieszcie własną nicością», pisze Gustave Flaubert. «Tańczcie! Niech ogromny będzie taneczny krąg, a zabawa wesoła». To ambitny projekt, zapoczątkowany w 1979 roku przepisaniem wspak partytury Haendla. Chodzić będzie o to, by w ogóle nie być muzykiem, by być niekomponującym kompozytorem i zapisać raz jeszcze wspak całą muzykę świata, by na nowo zapisać wspak Mozarta, Chopina, Bartóka i wszystkich innych, pomieszać wspak wszystkie istniejące partytury, by zagrano podwójnie wspak całą muzykę.

Jacques Lizène Wizjoner (niemal) nigdy nie był postrzegany jako taki w swoich czasach!
Gmach Główny Muzeum Narodowego w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3
otwarcie wystawy: 6 listopada 
autor: Jacques Lizène
kuratorzy: Jean-Michel Botquin, Magdalena Lewoc, Marlena Chybowska-Butler
organizatorzy: Muzeum Narodowe w Szczecinie, Centre Wallon d’Art Contemporain ‘La Châtaigneraie’, Galeria Nadja Vilenne, Wallonie-Bruxels International, Fundacja Mare Articum
patronat: Franck Pezza, Delegat Walonii-Brukseli w Warszawie
partner: Hotel Radisson Blu Szczecin
patronat medialny: Magazyn Sztuki, TVP Szczecin, Echo Szczecina, wSzczecinie.pl,nachstettin.com, Szczecin Blog