Przemiany "Dziewczyny z perłą". Symulakrum. 33 spotkania z Vermeerem

Wystawa prezentuje 33 spojrzenia armeńskiego malarza Nareka Avetisyana na obraz Dziewczyna z perłą Jana Vermeera van Delft z 1664 roku. Ekspozycja jest spotkaniem nie tylko z osobowością artysty, ale również z dużą częścią tradycji europejskiej sztuki nowoczesnej. Na prezentowaną wystawę składa się ciąg wariacji powstałych 

w rozmaitych konwencjach: od klasycyzmu po kubizm, fowizm i ekspresjonizm. Avetisyan tworząc cykl obrazów, inspirował się zarówno twórczością mistrzów światowego malarstwa: Hieronima Boscha, Pabla Picassa, Salvadora Dalego, Kazimierza Malewicza, Joana Miró, jak również armeńskich artystów: Martirosa Saryana, Ahota Hovhannisyana i Ervanda Kotchara. W efekcie projekt daje publiczności możliwość poznania najbardziej charakterystycznych technik i kierunków historii sztuki, zaprezentowanych w intrygującej i pełnej humoru formie.

Tworząc Przemiany »Dziewczyny z perłą«, Narek Avetisyan próbował pokazać duchowy charakter sztuki i fizyczne formy, jakie może ona przybierać przez odwołania jednocześnie do idealizmu Platona i koncepcji symulakrum: Uważam, że sztuka jest wirtualną symulacją. Platon identyfikuje symulakrum jako »dokładną kopię oryginału, który nigdy nie istniał«. Kopię kopii. Osobiście staram się odnaleźć, w jaki sposób ta myśl jest odzwierciedlana w sztuce. Z jednej strony możemy ją postrzegać jako oryginał, a z drugiej jako urzeczywistnienie oryginału w dziele sztuki, a nawet jako pierwotną ideę zmienioną w kopię. W tym kontekście historia sztuki może być postrzegana jako jedno wielkie symulakrum. 33 obrazy przemiany »Dziewczyny z perłą«, które powstały na podstawie dzieł znanych malarzy, nie są w swym zamyśle oryginalne, ale chciałem w ten sposób stworzyć projekt, który obejmując charakterystyczne dla malarstwa style i tendencje, będzie odpowiadał idei symulakrum, cytując za Platonem i Glaukonem: »[…] jednocześnie widzimy jedną rzecz jako jedność i nieokreśloną mnogość«.

Narek Avetisyan urodził się w 1969 roku w Armenii. Ukończył Panos Terlemezian Art College, a następnie studia na Akademii Sztuk Pięknych w Erewaniu (wydział malarstwa). Avetisyan jest jednym z najbardziej wpływowych artystów w postsowieckiej Armenii. Reprezentuje pierwsze pokolenie awangardy artystycznej. Współtworzy grupę Akt działającą w myśl hasła: Nowe Państwo, Nowa Sztuka. Od 2011 roku jest członkiem Unii Artystów Armenii. Mieszka i pracuje w Erewaniu.

Gmach Główny Muzeum Narodowego w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3
otwarcie wystawy: 7 listopada 
wystawa prezentowana: 9 listopada 2013 – 2 lutego 2014
kuratorzy: Krystyna Milewska, Dorota Obalek
organizator: Muzeum Narodowe w Szczecinie
partnerzy: Cultures in Dialogue Foundation, Maciej Soja – Fotografia
patroni medialny: Poland-art, Radio Szczecin, Kurier Szczeciński, Magazyn Miejski Trendy, Telewizja Pomerania, TVP Szczecin, Echo Szczecina, wSzczecinie.pl, nachStettin.com

  • Przemiany "Dziewczyny z perłą". Symulakrum. 33 spotkania z Vermeerem
  • Autor: Brak danych
  • Przemiany "Dziewczyny z perłą". Symulakrum. 33 spotkania z Vermeerem
  • Autor: Brak danych
  • Przemiany "Dziewczyny z perłą". Symulakrum. 33 spotkania z Vermeerem
  • Autor: Brak danych
  • Przemiany "Dziewczyny z perłą". Symulakrum. 33 spotkania z Vermeerem
  • Autor: Brak danych
  • Przemiany "Dziewczyny z perłą". Symulakrum. 33 spotkania z Vermeerem
  • Autor: Brak danych
  • Przemiany "Dziewczyny z perłą". Symulakrum. 33 spotkania z Vermeerem
  • Autor: Brak danych
  • Przemiany "Dziewczyny z perłą". Symulakrum. 33 spotkania z Vermeerem
  • Autor: Brak danych
  • Przemiany "Dziewczyny z perłą". Symulakrum. 33 spotkania z Vermeerem
  • Autor: Brak danych
  • Przemiany "Dziewczyny z perłą". Symulakrum. 33 spotkania z Vermeerem
  • Autor: Brak danych