XXXVII Konkurs na Wydarzenie Muzealne Roku 2016: CDP z SYBILLĄ!

Wystawa stała Muzeum Narodowego w Szczecinie – Centrum Dialogu Przełomy w XXXVII Konkursie na Wydarzenie Muzealne Roku otrzymało SYBILLĘ w kategorii „Wystawy historyczne i archeologiczne”. Dr Szymon Piotr Kubiak otrzymał wyróżnienie w kategorii „Projekty naukowo-badawcze” za projekt zwieńczony publikacją, a wcześniej wystawą „Daleko od Moskwy. Gérard Singer i sztuka zaangażowana”.

Uroczysta gala XXXVII Konkursu na Wydarzenie Muzealne Roku SYBILLA 2016 odbyła się we wtorek, 16 maja 2017 roku w Zamku Królewskim w Warszawie. 

Celem Konkursu na Wydarzenie Muzealne Roku SYBILLA jest wyłonienie i promocja najlepszych przedsięwzięć organizowanych przez polskie muzea, poprzez wybór najwybitniejszych osiągnięć z wszystkich dziedzin działalności muzealnej, oraz wyrażenie uznania dla autorów wyróżniających się dokonań muzealnych. 

 

Skład jury konkursowego XXXVII Konkursu na Wydarzenie Muzealne Roku SYBILLA 2016:
dr Anna Bentkowska (wiceprzewodnicząca jury) - historyczka sztuki, długoletnia pracownica naukowa Courtauld Institute of Art i wykładowczyni "Digital Art History" w King's College London,
prof. ASP dr hab. Waldemar Braniewski - historyk sztuki, Wydział Zarządzania Kulturą Wizualną, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
prof. dr hab. Juliusz Chrościcki - historyk sztuki, prof. Uniwersytetu Warszawskiego (kierownik katedry historii sztuki nowożytnej), 1995–98 dyrektor Centre de Civilisation Polonaise w Paryżu, od 2012 profesor Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie;
Przemysław Głowacki - historyk sztuki, edukator muzealny, wykładowca akademicki, recenzent wystaw muzealnych, autor przedsięwzięć i programów edukacyjnych
dr inż. Elżbieta Hibner - absolwentka Politechniki Łódzkiej, urzędniczka administracji rządowej i samorządowej wysokiego szczebla, współautorka dokumentu NIMOZ Strategia Rozwoju Muzealnictwa
mgr inż. Marcin Krawczyk - specjalista ds. inwestycji,  Naczelnik Wydziału ds. Kontroli Zamówień Publicznych Departamentu Finansowego MKiDN
prof. dr hab. Jerzy Kochanowski - historyk, specjalizujący się w najnowszej historii Polski, Instytut Historii Uniwersytetu Warszawskiego
dr hab. Piotr Korduba (przewodniczący jury) - historyk sztuki, Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
prof. dr hab. Maria Poprzęcka - historyczka sztuki, Wydział „Artes Liberales" Uniwersytetu Warszawskiego
Piotr Semka - historyk, publicysta, dziennikarz

 

 18199224 1720851961275005 3206186198803573768 n

 

Wystawa stała Muzeum Narodowego w Szczecinie – Centrum Dialogu Przełomy

Wchodząc do Centrum Dialogu Przełomy, zanurzamy się w przeszłość – niemal dosłownie – zagłębiamy się w „studnię historii”, w czeluść, by ujrzeć wydarzenia piękne i straszne, by poznać losy ludzi: bohaterów, prześladowców albo zwykłych zjadaczy chleba.

Ciemność i cisza, ogarniające tuż przy wejściu, mają sprzyjać poszukiwaniu odpowiedzi na pytania o tożsamość, patriotyzm, o dobro i zło. Wchodzimy w przestrzeń opowiadającą o latach 1939–1989. Początek to wybuch drugiej wojny światowej, a zarazem moment, w którym Polska ponownie straciła niepodległość. Polska droga do wolności, cena, którą trzeba było za wolność zapłacić, stanowi trzon narracji wystawy. Najważniejsze eksponaty, zdjęcia, dokumenty, filmy są w warstwie głównej ekspozycji. Zwiedzający  mogą poszerzyć wiedzę, przeglądając materiały znajdujące się w  infokioskach.  Pasjonaci historii w każdej przestrzeni znajdą mapki i informacje o miejscach związanych tematycznie z opowieściami przytoczonymi na wystawie, a także biogramy osób – pozytywnych i negatywnych bohaterów swoich czasów. 

Tematyka ekspozycji nie jest prosta. Wymiana myśli, stały dyskurs, prezentacja różnych punktów widzenia  – to fundament powstania Centrum Dialogu Przełomy. Historia trwa, jej ślady są wszędzie, tuż obok i setki kilometrów stąd. Centrum Dialogu Przełomy to punkt wyjścia, kierunkowskaz do najciekawszych obszarów związanych z wątkami prezentowanymi na wystawie.  

  

Autorzy wystawy stałej Muzeum Narodowego w Szczecinie – Centrum Dialogu Przełomy: 
kurator wystawy stałej CDP:
Agnieszka Kuchcińska-Kurcz
autorzy scenariusza wystawy: dr Eryk Krasucki, dr Artur Kubaj, Agnieszka Kuchcińska-Kurcz, Andrzej Milczanowski, Piotr Mync, prof. Jan Maria Piskorski
recenzenci założeń scenariusza wystawy: Lucjan Bąbolewski, Barbara Igielska, Stanisław Krzywicki, dr Wojciech Kucharski, dr Jan Macholak, prof. Adam Makowski, prof. Janusz Ruszkowski, dr Marcin Stefaniak, prof. Waldemar Tarczyński, Stefan Turowski, dr Paweł Ukielski
recenzenci wystawy: prof. Antoni Dudek, prof. Krzysztof Kosiński, prof. Jan Skórzyński
eksperci, autorzy tekstów historycznych wystawy: prof. Krzysztof Kowalczyk, dr Artur Kubaj, Agnieszka Kuchcińska-Kurcz, dr Maciej Maciejowski, dr Paweł Migdalski, dr Radosław Ptaszyński, dr Magdalena Semczyszyn, Paweł Siedziako, prof. Tomasz Sikorski, Agnieszka Zaremba
artyści: autor koncepcji artystycznej: Piotr Wysocki, Hubert Czerepok, Edward Dwurnik, Grzegorz Hańderek, Leszek Jasiński, Maciej Jasiński, Robert Kuśmirowski, Kobas Laksa, Teresa Murak, Tomasz Mróz, Henryk Stażewski, Wojciech Zasadni
autor notacji dzieł artystycznych: Tomasz Fudala
autorzy notacji historycznych: Ośrodek Karta, Pommersche Landesmuseum w Greifswaldzie, Oddział Instytutu Pamięci Narodowej w Szczecinie, Aneta Popławska-Suś, 
autorzy materiałów wideo: Agnieszka Kuchcińska-Kurcz, Rafał Szendzielarz, Adam Barwiński
projekt wystawy stałej: Biuro Projektowo-Inżynierskie Redan sp. z o.o. Michał Czasnojć, Piotr Wysocki, Roman Kaczmarczyk
współpraca autorska: KWK Promes Robert Konieczny współpraca: Mariusz Pawlus, Michał Lisiński
montaż materiałów filmowych i dźwiękowych: Dominik Jałowiński, Dawid Michalski, Aneta Popławska-Suś
projektant graficzny wystawy stałej CDP: Roman Kaczmarczyk, współpraca: Martyna Wawrowska
generalny wykonawca: Firma Trias sp. z o.o.
promocja: Agnieszka Kuchcińska-Kurcz, Magdalena Majewska, Aneta Popławska-Suś oraz Dział Komunikacji Społecznej MNS: Elżbieta Jurska, Michał Wojtarowicz, Daniel Źródlewski

 

 

 

„Daleko od Moskwy. Gérard Singer i sztuka zaangażowana” – wystawa oraz towarzyszący jej projekt naukowo-badawczy, zwieńczony wydaniem publikacji. 

W 1952 roku Muzeum Pomorza Zachodniego rozpoczęło nową fazę działalności, której podstawowym celem stało się umacnianie totalitarnego, prosowieckiego systemu w sferze kultury. Misję realizowano za pomocą pozyskiwanych do kolekcji obiektów, wystaw stałych i czasowych, a przede wszystkim rozbudowanego działu oświatowego. (…) Jedną z najbardziej spektakularnych donacji, przypadających dokładnie na czas zmiany kierownictwa instytucji, było wzbogacenie szczecińskich zbiorów o epickie malowidło Gérarda Singera 14 lutego w Nicei (1950–1951). Ta monumentalna, wpisująca się w zimnowojenną retorykę kompozycja – przedstawiająca bunt dokerów z Lazurowego Wybrzeża – została zakupiona przez Ministerstwo Kultury i Sztuki PRL podczas Wystawy współczesnej plastyki francuskiej w warszawskiej Zachęcie. Dzieło uczyniono głównym bohaterem galerii malarstwa najnowszego, prezentowanej w gmachu przy ulicy Staromłyńskiej 27 aż do czasu odwilży 1956 roku. (…) Narracja ekspozycji Daleko od Moskwy… została osnuta wokół bogatej historii tego płótna, stanowiącego świadectwo krótkiej fascynacji metodą realizmu socjalistycznego wśród francuskiej lewicy w latach 1948–1953. Pokaz obrazu – sześćdziesiąt lat po jego zniknięciu w muzealnych magazynach – przybliża niemal nieznany w Polsce nurt sztuki zachodnioeuropejskiej, polityczne, ikonograficzne i formalne konteksty malowidła.

kurator: Szymon Piotr Kubiak 

Publikację dr Szymona Piotra Kubiaka „Daleko od Moskwy. Gérard Singer i sztuka zaangażowana” można nabyć m.in. we wszystkich punktach księgarskich Muzeum Narodowego w Szczecinie oraz w e-sklepie Muzeum Narodowego w Szczecinie.