Muzeum Narodowe w SzczecinieDział Wydawnictwul. Staromłyńska 27, 70-561 Szczecin KierownikBartosz ZasiecznyTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. document.getElementById('cloakec1a8c659d40b53577ef3b18f919f8a8').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addyec1a8c659d40b53577ef3b18f919f8a8 = 'b.zasieczny' + '@'; addyec1a8c659d40b53577ef3b18f919f8a8 = addyec1a8c659d40b53577ef3b18f919f8a8 + 'muzeum' + '.' + 'szczecin' + '.' + 'pl'; var addy_textec1a8c659d40b53577ef3b18f919f8a8 = 'b.zasieczny' + '@' + 'muzeum' + '.' + 'szczecin' + '.' + 'pl';document.getElementById('cloakec1a8c659d40b53577ef3b18f919f8a8').innerHTML += ''+addy_textec1a8c659d40b53577ef3b18f919f8a8+''; tel. (+48) 91 43 15 230 Specjalista ds. wydawnictwdr Wiktoria Klera-OlszakTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. document.getElementById('cloaka513b3bb4b16d75d651eb82bb53f148b').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addya513b3bb4b16d75d651eb82bb53f148b = 'w.klera' + '@'; addya513b3bb4b16d75d651eb82bb53f148b = addya513b3bb4b16d75d651eb82bb53f148b + 'muzeum' + '.' + 'szczecin' + '.' + 'pl'; var addy_texta513b3bb4b16d75d651eb82bb53f148b = 'w.klera' + '@' + 'muzeum' + '.' + 'szczecin' + '.' + 'pl';document.getElementById('cloaka513b3bb4b16d75d651eb82bb53f148b').innerHTML += ''+addy_texta513b3bb4b16d75d651eb82bb53f148b+''; tel. (+48) 797 702 994 Imprint Muzeum Narodowe w SzczecinieStaromłyńska 27, 70-561 Szczecintel.: +48 91 43-15-200 Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. document.getElementById('cloak9633db2a79bb0543f2309140cdb5c1a2').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy9633db2a79bb0543f2309140cdb5c1a2 = 'biuro' + '@'; addy9633db2a79bb0543f2309140cdb5c1a2 = addy9633db2a79bb0543f2309140cdb5c1a2 + 'muzeum' + '.' + 'szczecin' + '.' + 'pl'; var addy_text9633db2a79bb0543f2309140cdb5c1a2 = 'biuro' + '@' + 'muzeum' + '.' + 'szczecin' + '.' + 'pl';document.getElementById('cloak9633db2a79bb0543f2309140cdb5c1a2').innerHTML += ''+addy_text9633db2a79bb0543f2309140cdb5c1a2+''; Dyrektor: Lech Karwowski

1. Przekazany materiał powinien zawierać w oddzielnych plikach elektronicznych: tekst główny bibliografię streszczenie (jeżeli występuje) materiał ilustracyjny podpisy pod ilustracjami itp. 2. Formatowanie 2.1. Dokument powinien być przekazany jako plik Word przystosowany do odczytu w wersji Word 2007.2.2. Czcionka: rodzaj: Times New Roman (z polskimi znakami) rozmiar: tytuł tekstu, tekst główny, rozdziały i podrozdziały: 12 pkt. streszczenie: 9 pkt. 2.3. Interlinia: 1,5 wiersza.2.4. Marginesy (lewy, prawy, górny i dolny): 2,5 cm.2.5. Numeracja stron: ciągła w obrębie danego tekstu, u dołu, na środku strony.2.6. Wcięcie akapitowe: 1,25 cm. 3. Rodzaje wyróżnień 3.1. Wielką literą: wyrazy wchodzące w skład nazwy określającej grupę artystyczną, galerię, zrzeszenie, instytucję (np. Galeria Sztuki Dawnej).3.2. Małą literą: wyrazy niewchodzące w skład nazwy, określenia gatunkowe – (np. galeria Okno).3.3. W obu ww. przypadkach nie należy stosować cudzysłowu.3.4. Kursywą należy zapisać: tytuły książek oraz ich części (tomów, rozdziałów itp.), wierszy, artykułów, obrazów, rzeźb, utworów muzycznych, filmów, programów telewizyjnych i radiowych wyrazy, wyrażenia lub całe zdania funkcjonujące na prawach cytatu z języka obcego, np. oeuvre, de facto, notabene, tabula rasa. 3.5. Pogrubienie: tytuł, rozdziały i podrozdziały.3.6. Cudzysłów W cudzysłowie należy zapisywać krótsze cytaty. Bez względu na język cytatu należy stosować cudzysłowy właściwe dla języka, w którym jest cały tekst (np. cytat niemiecki w tekście głównym polskim będzie ujęty w polski cudzysłów: „”, a cytat polski w niemieckim streszczeniu – w cudzysłów niemiecki: „“ ). Cudzysłów w cudzysłowie powinien być ostrokątny: » «. Cudzysłów należy zastosować również dla tytułów czasopism i innych wydawnictw ciągłych. 3.7. Nie należy stosować podkreśleń. 4. Zapis nazwisk 4.1. Nazwiska użyte w tekście głównym po raz pierwszy: pełne imię i nazwisko; kolejne przywołanie: samo nazwisko (niepoprzedzone imieniem ani inicjałem imienia). 5. Inne reguły dotyczące tekstu 5.1. W pisowni imion, nazwisk, nazw własnych i zwrotów w językach obcych należy przestrzegać pisowni właściwych danemu językowi znaków diakrytycznych (np. Jiři Kolař, László Moholy-Nagy, Musée d’Ixelles, Rijksmuseum Kröller-Müller Otterlo).5.2. Dłuższe cytaty (co najmniej 5-wierszowe): powinny być wydzielone z tekstu głównego (oddzielone od góry i od dołu światłem). nie powinny być ujęte w cudzysłów należy zapisać czcionką Times New Roman, 10 pkt. należy zapisywać z wcięciem 1,25 cm dla każdego wiersza. 5.3. Wielokropek (…) należy zapisywać za pomocą skrótu ALT + kropka, a nie trzech kropek. 6. Opisy bibliograficzne I Wydawnictwo zwarte, autor (lub autorzy – do trzech) indywidualny: Z. Krzymuska-Fafius, Studia nad rzeźbą średniowieczną na Pomorzu Zachodnim, Szczecin 2009.G. Gazda, Słownik europejskich kierunków i grup literackich XX wieku, Warszawa 2000.! Słownik jednego autora opisuje się jak wydawnictwo zwarte. II Wydawnictwo zwarte, praca zbiorowa: Historia Pomorza, t. 1: Do roku 1466, red. G. Labuda, Poznań 1972, s. 17–24.! Tytuł tomu zapisujemy po oznaczeniu tomu, po dwukropku, kursywą. H. Hoogeweg, Die Stifter und Klöster der Provinz Pommern, Stettin 1924–1925, t. 1–2.! W opisie wydawnictwa wielotomowego liczbę tomów podaje się po dacie wydania. III Artykuł lub rozdział w pracy zbiorowej w wydawnictwie zwartym: R. Pollak, Kochanowski Jan, w: Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, t. 1, red. J. Krzyżanowski, C. Henas, Warszawa 1984, s. 56–62.! Jeśli przy haśle w słowniku jest podany jego autor, zapisujemy tak jak artykuł. IV Artykuł w wydawnictwach ciągłych (czasopismach lub gazetach): W. Pisarek, Recepty na zrozumiałość wypowiedzi, „Zeszyty Prasoznawcze” 1966, z. 2/3.M. Stachura, Z zachodniego na nasz, „Gazeta Wyborcza”, 10 lutego 2004.A. Wierzbicka, O metodach opisu szyku wyrazów, „Język polski”, R. 44: 1964, z. 1.A. Kraśnicki, Co się wydaje: Napoleoński Szczecin 1805–1813, „Gazeta Wyborcza” (Szczecin), 8.01.2010, nr 6.! Zapisano: Szczecin, ponieważ chodzi o wydanie lokalne, tytuł lokalnego dodatku i gazety jest taki sam. K. Świeżak, Festiwale designu, „Wysokie Obcasy” (dodatek do „Gazety Wyborczej”), 9.01.2010, nr 2. V Materiały internetowe i elektroniczne: J. Kuklińska, Kolory PRL-u, „Portret online” 2009, nr 53 [online], dostępny w Internecie:http://www.portret.org.pl/tyminski/online53.pdf [dostęp: 8.01.2010]. VI Praca niepublikowana autor → tytuł → rodzaj pracy z określeniem „niepublikowana/-y” → miejsce przechowywania → data opracowania → rodzaj nośnika (np. maszynopis, wydruk komputerowy): 6.1. Źródłem informacji podawanej w opisie bibliograficznym może być tylko karta tytułowa i stopka redakcyjna danej publikacji. Ewentualne uwagi dodatkowe, spoza karty i stopki, należy umieszczaćna końcu opisu w nawiasie kwadratowym, np.: K.J. Philipp, G. Herrmann, David Gillys Bibliothek. Reprint des Auktionskataloges von 1808, Berlin 2000 [tytuł oryginału: Verzeichniß der vom verstorbenen Königl. Geh. Oberbaurath Herrn Gilly hinterlassen ungemein vortrefflichen Sammlung von […] Büchern, architektonischen Zeichnung und Modellen […] welche […] versteigert werden sollen]. 6.2. Każdy opis bibliograficzny powinien kończyć się kropką. 6.3. Należy stosować ogólnie przyjęte skróty, np.: red. [= pod redakcją], R. [= rocznik], t. [= tom], z. [= zeszyt], s. [= strona]. Należy stosować skróty właściwe dla języka, w którym jest napisany tekst główny, niezależnie od języka publikacji przywołanej w bibliografii (np. w tekście polskim: red., R., t., z., s.; w tekście niemieckim: Hrsg., Jg., Bd., H., S.). Oznaczenia części publikacji należy podawać w kolejności od jednostek większych [rocznik, rok] do mniejszych [zeszyt, numer]. 6.4. Forma zapisu miejsca wydania powinna być taka sama jak na stronie tytułowej lub stopce redakcyjnej źródła. 6.5. Dodatki do tytułu (w poniższym przykładzie są to: Eine Stadt preussischen Stiles oraz Ein Beitrag zur Geschichte des städtischen Wohnhauses) należy wprowadzić po kropce, np.: B. Saal, Alt-Stettin. Eine Stadt preussischen Stiles. Ein Beitrag zur Geschichte des städtischen Wohnhauses, Stettin [1938]. 6.6. Przy artykułach lub rozdziałach podaje się w bibliografii strony, na których ten tekst się znajduje, np.: R. Pollak, Kochanowski Jan, w: Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, t. 1, red. J. Krzyżanowski, Cz. Henas, Warszawa 1984, s. 56–62. 6.7. Seria jest elementem fakultatywnym opisu bibliograficznego. Jeśli jednak jest ona z jakichś powodów szczególnie istotna, należy podać ją na końcu opisu, po kropce, poprzedzając określeniem „Seria:”, zapisując pismem prostym, np.: J. Przyboś, Sytuacje liryczne. Wybór poezji, Wrocław 1989. Seria: BN I 266. 6.8. W opisie recenzji należy zaznaczyć, że jest to recenzja, oraz podać tytuł i autora tekstu recenzowanego, np.: J. Madejski, Światło, [rec.:] P. Szewc, Całkiem prywatnie, „Pogranicza” 2006, nr 4, s. 34–37. 6.9. Brak miejsca bądź roku wydania oznaczamy odpowiednio: [b.m.] i [b.r.], np.: F. Gilly, Friedrich Gilly über die Marienburg, w: Denkwürdigkeiten und Tagesgeschichte der Mark Brandenburg, red. J.W.A. Kosmann, Th. Heinsius, [b.m.] 1796, s. 667–674. Natomiast elementy opisu bibliograficznego zaczerpnięte spoza publikacji należy ująć w nawias kwadratowy, np.: B. Saal, Alt-Stettin. Eine Stadt preussischen Stiles. Ein Beitrag zur Geschichte des städtischen Wohnhauses, Stettin [1938].

1. Decyzja o przyjęciu lub odrzuceniu tekstu Decyzję o publikacji artykułu podejmuje kolegium redakcyjne we współpracy z redaktorem prowadzącym. Decyzja o przyjęciu opierają się na opinii dwóch recenzentów, wyłonionych zgodnie z kompetencjami, wykonujących pracę zgodnie z zasadą podwójnej anonimowości. Ostateczna decyzja podejmowana jest jednak w gronie redaktorów i spersonalizowana. 2. Zasada poufności Członków redakcji obowiązuje zasada poufności – zarówno same artykuły przed publikacją, jak i recenzje, przebieg prac nad tekstami oraz korespondencja w ich sprawie nie mogą być ujawniane osobom trzecim lub wykorzystywane w innych procedurach, np. awansowych. 3. Fair play Redakcja kieruje się zasadą fair play, co oznacza niekorzystanie z badań autorów przed ich ogłoszeniem, a także z wiedzy powziętej w przebiegu pracy redakcyjnej bez wskazania źródła lub w konflikcie z interesem współpracujących badaczy. Zakres obowiązków i uprawnień recenzentów Recenzenci sporządzają opinię na zestandaryzowanym formularzu, zawierającym również rubrykę „inne uwagi”. Recenzja stanowi podstawę decyzji o przyjęciu do druku, dlatego powinna być jednoznaczna oraz pomagać w ewentualnej dalszej pracy nad tekstem. 1. Zapobieganie plagiatom Istotnym zadaniem recenzentów jest sprawdzenie pracy pod kątem jej oryginalności. W razie podejrzenia o plagiat, recenzenci powinni o tym fakcie powiadomić niezwłocznie redakcję. 2. Zasada terminowości Redakcja oczekuje na recenzję w uzgodnionym terminie i formie. 3. Zasada poufności Recenzje są poufne oraz anonimowe w formule double blind peer review. Recenzenci nie  rozpowszechniają artykułów przed publikacją, nie wykorzystują wniosków, a także nie upubliczniają w żadnym momencie swoich opinii w obiegu innym niż zakreślony przez zasady współpracy. 4. Przeciwdziałanie konfliktom interesów u recenzentów W przypadku wystąpienia konfliktu interesów – np. równoległości prowadzonych prac, zbieżności lub wykluczania się wniosków − recenzenci mają obowiązek niezwłocznie poinformować o tym redakcję. Zasady obowiązujące autorów Autorzy są zobligowani do przedstawiania do rzetelnego, udokumentowanego i zgodnego ze stanem faktycznym opisu podmiotów zaangażowanych w powstanie artykułu. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie zjawiskom ghost writing i guest authorship. 1. Oryginalność pracy Autorzy przedstawiają do publikacji artykuły niepublikowane wcześniej w całości oraz gwarantują, że nie złożyli tekstu w innym wydawnictwie. 2. Odpowiedzialność autora wobec ewentualnych roszczeń innych osób w świetle praw autorskich Autorzy proszeni są o złożenie oświadczenia dotyczącego oryginalności tekstu (zapobieganie autoplagiatom, plagiatom, ukrytemu współautorstwu). 3. Współautorstwo W przypadku, gdy artykuł jest wieloautorski, jego Autorzy są zobowiązani do  określenie wkładu pracy poszczególnych osób. 4. Jawność źródeł finansowania badań Autorzy powinni ujawnić źródło finansowania swoich badań, np. grant badawczy, stypendium naukowe. Informacje dotyczące tych kwestii powinny znajdować się w pierwszym przypisie tekstu. 5. Rzetelność badawcza Autorzy załączają kompletną bibliografię prac, z których korzystali.   6. Kontakt z redakcją Autorzy pracują nad tekstem zgodnie z terminarzem i opiniami merytorycznymi przedłożonymi przed redakcję, dotrzymując w przebiegu tej pracy standardów etycznych.

Wymogiem przyjęcia tekstu jest dostosowanie sposobu cytowania i zapisów bibliograficznych do zasad przyjętych w wydawnictwie, które są opisane w tutaj.Prosimy o przygotowanie artykułów zgodnie z zamieszczonymi poniżej regułami. Tekst powinien być przygotowany w programie Microsoft Office Word, zgodnie z następującymi wytycznymi (domyślne ustawienia programu Microsoft Office Word): czcionka tekstu głównego: Times New Roman, 12 pkt ponumerowane strony afiliacja pod nazwiskiem (dodatkowo numer ORCID) w pierwszym przypisie (przypis: gwiazdka) – kontakt mailowy do autora/autorki streszczenie w języku polskim + słowa kluczowe streszczenie w języku angielskim + tytuł po angielsku + słowa kluczowe WYŁĄCZONA opcja dzielenia wyrazów i justowania  (tekst wyrównany do lewej) proszę NIE STOSOWAĆ w tekście WERSALIKÓW i KAPITALIKÓW zdjęcia, skany wraz z tytułami i wskazaniem źródła umieszczone we właściwym miejscu w tekście każdy element graficzny należy dodatkowo przekazać w OSOBNYM PLIKU ŹRÓDŁOWYM fotografie powinny być przygotowane w rozdzielczości 300 dpi i zapisane w jednym z formatów JPG, TIF lub PDF elementy graficzne w skali szarości z wyjątkiem materiałów, które będą drukowane w kolorze, na co potrzebna jest wcześniejsza zgoda uzyskanie ZGODY WŁAŚCICIELI PRAW AUTORSKICH i podanie źródła pochodzenia materiałów wykorzystanych w pracy jest obowiązkiem autora. tabele, wykresy, rysunki, schematy (edytowalne), wraz z tytułami i wskazaniem źródła umieszczone we właściwym miejscu w tekście, bez ramek niezależnie od tekstu należy przekazać pliki źródłowe, jeżeli tabele, wykresy itp. były wykonane w programach Excel, Statistica, Illustrator, Corel Draw, Power Point itp. wymiary: szerokość – 124 mm, wysokość – 150 mm minimalna wielkość fontu 6 pkt, maksymalna 10 pkt wzory – preferowany program Math Type lub w innym edytorze wzorów (edytowalne) wielkość czcionki i krój, takie jak w publikacji tekst zasadniczy Materiały przekazane do Wydawnictwa to: plik w programie Microsoft Office Word ten sam plik w formacie PDF pliki źródłowe wykresów, tabel, schematów, fotografii, skanów, wzorów

1. Po przysłaniu artykułu przez autora jest on oceniany pod kątem zgodności z tematyką czasopisma, wymogami formalnymi, poprawnością językową. 2. Jeżeli tekst jest zaakceptowany, zostaje on poddany procesowi recenzowania. 3. Do oceny publikacji powołuje się co najmniej dwóch niezależnych recenzentów spoza jednostki afiliowanej przez autora publikacji. 4. Recenzenci nie znają nazwiska i afiliacji autora artykułu, autor artykułu nie zna nazwisk recenzentów („double-blind review process”). W pozostałych przypadkach recenzent podpisuje deklarację o niewystępowaniu konfliktu interesów, przy czym za konflikt interesów uznaje się zachodzące między recenzentem a autorem bezpośrednie relacje osobiste (w szczególności pokrewieństwo do drugiego stopnia, związek małżeński), relacje podległości zawodowej lub bezpośrednią współpracę naukową w ciągu ostatnich dwóch lat poprzedzających rok przygotowania recenzji. 5. Recenzja musi mieć formę pisemną i kończyć się jednoznacznym wnioskiem co do dopuszczenia artykułu do publikacji (w obecnej formie albo po uwzględnieniu uwag recenzenta) lub jego odrzucenia. 6. Jeżeli recenzje są sprzeczne, artykuł jest wysyłany trzeciemu lub kolejnemu recenzentowi zewnętrznemu. Jeżeli po tym etapie co najmniej połowa recenzji jest pozytywnych, artykuł decyzją redaktora może zostać dopuszczony do publikacji. 7. Autor jest informowany o wyniku recenzji oraz otrzymuje recenzję do wglądu. 8. W przypadku otrzymania pozytywnej recenzji, autor jest proszony o zaakceptowanie wersji artykułu do druku lub naniesienie poprawek zgłaszanych przez recenzentów. 9. W przypadku publikacji współautorskich konieczne jest precyzyjne określenie udziału poszczególnych autorów w realizacji danego dzieła i złożenie przez nich stosownego oświadczenia. 10. Autor jest zobowiązany do wypełnienia oświadczenia o niepublikowaniu w innym wydawnictwie tekstu złożonego do danego wydawnictwa. 11. Ostateczną decyzję o terminie publikacji artykułu podejmują redaktorzy. 12. W przypadku tekstów powstałych w języku obcym, co najmniej jeden z recenzentów jest afiliowany w instytucji zagranicznej innej niż narodowość autora pracy.

Jednym z priorytetów Muzeum Narodowego w Szczecinie jest działalność wydawnicza. Muzeum publikuje katalogi zbiorów, katalogi i publikacje towarzyszące wystawom stałym oraz czasowym. Jest także wydawcą prac popularno-naukowych oraz naukowych (w ramach serii wydawniczych) związanych z profilem posiadanych kolekcji zabytków sztuki dawnej, prac klasyków nowoczesności i twórców współczesnych, a także zabyt­ków archeologicznych, nautologicznych, etnograficznych (pochodzących przede wszystkim z Pomorza) oraz artefaktów i świadectw kultury materialnej krajów pozaeuropejskich. Serie wydawnicze Muzeum Narodowego w Szczecinie Seria: Pomorskie zbiory etnograficzne Muzeum Narodowego w Szczecinie / Pommersche ethnographische Sammlungen des Muzeum Narodowe w Szczecinie prezentuje poszczególne kolekcje Działu Etnografii Pomorza. Publikacje, które każdorazowo zawierają katalog eksponatów i teksty naukowe w dwóch językach, mają istotny wkład w interdyscyplinarne, historyczno-etnograficzne badania nad kulturą codzienną Pomorza. Do tej pory omówione zostały zbiory białej ceramiki szczecińskiej, pomorskich mebli malowanych, dawnych narzędzi kultury agrarnej oraz narzędzi i sprzętów używanych w tradycyjnym rybołówstwie łodziowym. Seria: Biblioteka Naukowa Muzeum Narodowego w Szczecinie prezentuje rozprawy naukowe muzealników, monograficzne opracowania oraz materiały pokonferencyjne. Opublikowane do tej pory prace prezentują badania z różnych dziedzin, w tym archeologii, historii sztuki, etnologii, antropologii i muzealnictwa. Zawierają one bogatą bibliografię oraz liczne materiały ilustracyjne. Seria: W wąskim i szerokim kadrze. Monografie dzieł sztuki ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie to propozycja studiów naukowych poświęconych wybranym muzealiom, którym autorzy będą przyglądać się z bliska, analizując ich aspekt fizyczny i wymiar intelektualny, bądź z daleka, ukazując procesy historyczno-kulturowe, badając zjawiska artystyczne, szukając dzieł pokrewnych oraz śladów recepcji. Seria publikacji będących pokłosiem corocznie organizowanych między innymi przez Muzeum Narodowe w Szczecinie Dni Kultury Żydowskiej „Adlojada”. Publikacje gromadzą szkice zogniskowane przede wszystkim wokół dwóch zagadnień: żydowskiej historii i kultury oraz miasta. Każda z publikacji ma dodatkowo dookreślony obszar tematyczny, który był punktem wyjścia do rozważań. Zawarte w tomie studia, reprezentujące rozmaite dziedziny nau­ki, pozwalają przywrócić pamięć o żydowskiej społeczności Szczecina i Pomorza Zachodniego oraz wpisują jej los w szerszy kontekst dziejów środkowoeuropejskiej diaspory, przyczyniając się do konstruowania tożsamości miasta. Seria publikacji prezentujących biografie postaci związanych ze Szczecinem i odgrywających ważną w rolę w historii miasta. Wpisuje się w misję Muzeum Narodowego w Szczecinie – Muzeum Historii Szczecina będącego dyspozytariuszem lokalnej pamięci. Do tej pory w serii ukazały się książki prezentujące działalność i sylwetki: Heliodora Sztarka − polskiego konsula w niemieckim Szczecinie (Stettinie); Janiny Szczerskiej − dyrektorki pierwszej po drugiej wojnie światowej szczecińskiej szkoły; Józefa Gabriela Jęczkowiaka − zapomnianego bohatera listopada 1918 roku. Seria publikacji dotyczących wydarzeń przełomowych ze względów politycznych i społecznych, mających miejsce w Szczecinie po roku 1945 a przed rokiem 1989. Zawarte w tomach teksty oparte na archiwalnych dokumentach oraz relacjach świadków historii przybliżają minione wydarzenia z perspektywy zarówno makro-, jak i mikrohistorycznej. Do tej pory zostały omówione takie wydarzenia, jak: III Pielgrzymka Jana Pawła II do Polski, strajk stoczniowców w sierpniu 1988 roku, Okrągły Stół i wybory czerwcowe z perspektywy szczecińskiej. Rocznik naukowy „Materiały Zachodniopomorskie” Od 2004 roku wydawana jest nowa seria czasopisma ukazującego się od 1955 roku. W tej edycji poszczególne tomy zostały podzielone na zeszyty tematyczne (Archeologia oraz Historia Sztuki), zawierające opra­cowania z zakresu danej dziedziny. „Materiały Zachodniopomorskie” dokumentują bieżące badania naukowe muzealników szczecińskich oraz środowisk współpracujących z Muzeum Narodowym w Szczecinie. Poszczególne roczniki zawierają zbiór rozpraw i materiałów z zakresu archeologii, etnografii, historii, muzealnictwa, sztuki i dziedzin pokrewnych, odkrycia oraz recenzje i omówienia. Zeszyty Archeologiczne „Materiałów Zachodniopomorskich” Nowej Serii, po zmianach redakcyjnych, od 2010 roku publikowane są regularnie. Zeszyty Archeologiczne aspirują do prezentacji wyników studiów i badań archeologicznych oraz dziedzin pokrewnych na Pomorzu Zachodnim, a także publikacji prac naukowo-badawczych z szeroko rozumianej strefy okołobałtyckiej. W nawiązaniu do tradycji, prezentują także aktualne wydarzenia naukowe i muzealne, które stanowić mają kanwę przyszłych badań nad historią archeologii zachodniopomorskiej.